Zespoły wyrównawcze

Do ważniejszych problemów współczesnej szkoły należy zagadnienie rozpoznawania i usuwania przyczyn trudności szkolnych uczniów.

Trudności w uczeniu się mogą pojawić się na różnym poziomie edukacji. Sprawiają, że uczeń nie potrafi przyswoić sobie wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania. Mając świadomość, jak ważną rolę odgrywa sukces w życiu każdego dziecka, postanowiliśmy właściwie zatroszczyć się o wyrównanie opóźnień i braków rozwojowych, zająć się kształtowaniem pozytywnej motywacji do nauki, stworzyć uczniom możliwość opanowania określonego zasobu wiedzy, umiejętności i sprawności, zapobiegając reakcjom nerwicowym .

Gdy dziecko ma problemy z prawidłowym uczeniem się, wówczas mają zastosowanie zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, które są prowadzone w naszej szkole w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

            Celem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest przede wszystkim pomoc uczniowi w przezwyciężeniu jego trudności w opanowaniu określonych umiejętności i w przyswojeniu danej wiedzy. Zajęcia te mają także na celu stworzenie dziecku możliwości rozwoju umysłowego i społecznego oraz emocjonalnego. Celem pośrednim jest zbudowanie u dziecka odpowiedniej samooceny.

Zajęcia te organizujemy  zgodnie z zaleceniami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej między innymi dla uczniów, którzy mają zaburzenia funkcji wzrokowych, funkcji słuchowych, manualnych, mają opóźnienia lub zakłócenia rozwoju ruchowego czy procesów emocjonalno-motywacyjnych.

 

Zajęcia organizowane są  w zespołach, raz w tygodniu po 1 godzinie lekcyjnej.  Grupy dobrane są wg stwierdzonych zaburzeń rozwojowych i wg wieku.

 

            W przypadku ucznia z orzeczeniem i z  potrzebą kształcenia specjalnego, są prowadzone zajęcia rewalidacyjne.

Dokumentem, w którym potwierdza się zaplanowanie zajęć rewalidacyjnych, jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.

Głównym celem oddziaływań rewalidacyjnych jest stymulowanie tych właściwości intelektualnych i osobowościowych ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w codziennym życiu. Istotne jest więc stawianie na atuty, mocne strony ucznia oraz szukanie tego, co w nim jest najlepsze. W trakcie rewalidacji indywidualnej pracujemy z uczniem w indywidualny sposób nad poprawą, zastępowaniem lub kompensowaniem jego braków, gdyż często pozostaje on na niższym poziomie rozwoju poznawczego w stosunku do swoich rówieśników. Rewalidacja jest procesem dydaktyczno – wychowawczo - terapeutycznym z zaplanowanymi celami dostosowanymi indywidualnie dla każdego ucznia ze względu na ogromną różnorodność zaburzeń. Są to między innymi: zaburzenia rozwoju mowy, deficyty w zakresie sprawności analizatora wzrokowego i słuchowego, zaburzenia lateralizacji, sprawności motorycznej i manualnej, zaburzenia emocjonalne oraz wad postawy.

           

Zajęcia przygotowują do prawidłowego funkcjonowania w środowisku, budzą wiarę we własne możliwości, kształtują właściwą postawę społeczną związaną z akceptacją siebie, innych ludzi oraz umiejętność wchodzenia w interakcje społeczne.

Niezależnie o rodzaju prowadzonych zajęć bardzo ważna jest również serdeczna i przyjazna atmosfera, która ma wyzwolić w dziecku zaufanie, poczucie bezpieczeństwa i sprzyjać aktywnemu uczestnictwu w zajęciach, którą staramy się systematycznie naszym uczniom zapewniać.