Mediacja szkolna

 W r. sgrafika mediacje.pngzk.2020/21 nasza szkoła przystąpiła do realizacji programu mediacji szkolnej. Jest to metoda rozwiązywania konfliktów oparta na dialogu i stosowaniu zasad komunikacji interpersonalnej.
Jej celem jest osiągnięcie porozumienia oraz poprawa relacji przy pomocy bezstronnego i neutralnego mediatora dorosłego lub rówieśniczego. Mediacja w szkole uczy, jak z szacunkiem rozwiązywać konflikty, a tym samym zapobiega przemocy w środowisku szkolnym. Co warto podkreślić, w mediacji najważniejsze jest to, że skonfliktowane ze sobą strony same, w oparciu o zasady dobrowolności i poufności, szukają takich rozwiązań, które będą akceptowalne prze obydwie strony! Nie jest to łatwy proces, ale wdrożenie mediacji w środowisku szkolnym niesie ze sobą tak wiele korzyści, że warto spróbować wprowadzić ją w naszej szkole.

Aby jak najlepiej wejść w klimat mediacji nasza placówka w listopadzie 2020 r. przystąpiła do projektu „Szkoła Myślenia Pozytywnego- Komunikacja bez przemocy i Mediacje”, w którym uczestniczyli: Dyrekcja, nauczyciele, grupa uczniów oraz rodziców.  Uczestnictwo w programie wzbogaciło naszą wiedzę w zakresie omawianej tematyki i zakończyło się uzyskaniem certyfikatu.

Obecnie, program mediacji szkolnej realizowany jest w klasie szóstej. Jego istota polega na przygotowaniu grupy uczniów do pełnienia roli mediatorów rówieśniczych, aby pod kierunkiem dorosłych opiekunów mediacji, mogli pomagać w rozwiązywaniu konfliktów między rówieśnikami.

 

„Zagrajmy w matematykę”

 „Zagrajmy w matematykę” - tomatma_logo.png autorski projekt edukacyjny do realizacji na zajęciach rozwijających z matematyki w klasach 4-7 prowadzonych przez nauczycielkę Ewę Dragan. Projekt otrzymał akceptację i dofinansowanie z Fundacji EFC w ramach IV edycji programu Edukacja Inspiracja. Projekt będzie realizowany do 31 maja 2021r.

 Uczniowie lubią różne gry, quizy, łamigłówki - często wyszukują gry o różnej tematyce w Internecie lub kupują gotowe w sklepie. Często też słyszę na lekcji matematyki, że "to trudne do zapamiętania" lub "do czego mi się to przyda?". Gry pomogą uczniom zapamiętać i powtórzyć wiadomości z matematyki, a jednocześnie podczas zajęć projektowych stworzymy bazę gier matematycznych do wykorzystania na lekcjach w różnych klasach. Konstruowanie gier przez uczniów będzie rozwijać ich kreatywne działanie i myślenie oraz wdrażać do programowania. Nauka przez zabawę pomoże w zdobywaniu wiedzy przez uczniów słabszych, uczniowie zdolniejsi będą mogli wykazać się pomysłami w tworzeniu zadań matematycznych do gier oraz sprawdzać poprawność ich rozwiązań. Wspólna praca nad opracowaniem graficznym gier, opisem zasad rozgrywek i historyjki lub wydarzenia w grze będzie integrować uczniów i budować ich wspólne relacje. Zapraszamy do testowania uczniowskich gier i łamigłówek, które już wkrótce ukażą się na szkolnej stronie,

W ramach realizowanego projektu na zajęciach rozwijających z matematyki w kl.4-7 uczniowie podczas nauki stacjonarnej poznali różne strony internetowe z grami, quizami, łamigłówkami matematycznymi. Uczniowie podczas nauki zdalnej testowali matematyczne quizy, escape roomy, stacje zadaniowe, krzyżówki i łamigłówki dostępne w Internecie, aby poznać sposób pracy z takimi narzędziami. Następnym etapem było tworzenie własnych zagadek.

E.Dragan.

poniżej prezentujemy prace uczniów

 {gallery layout="packed"}artykuly/matma4{/gallery}